Vem gör vad?

För att förenkla för Er hyresgäster har vi nedan specificerat vilka saker man själv som hyresgäst ansvarar för och när man bör kontakta oss.

Hyresgästen ansvar

  • Grovsopor och miljöavfall ska forslas till återvinningscentralen av hyresgästen.
  • Spis som inte fungerar. Kontrollera om någon säkring har gått, vilket hyresgästen själv ska åtgärda, innan felanmälning.
  • Kyl eller frys som inte fungerar. Kontrollera om någon säkring har gått, vilket hyresgästen själv ska åtgärda, innan felanmälning.
  • Byte av filter i köksfläkt, kolfilterfläkt eller spiskåpa. Regelbunden rengöring rekommenderas, byten med jämna mellanrum av hyresgästen.
  • Byte av glödlampor och lysrör (även i kyl/frys, ugn, bänkbelysning), görs av hyresgästen.
  • Problem med TV-bilden. Kontakta i första hand din Tv-leverantör.
  • Elproblem eller utebliven el. Kontrollera propparna i proppskåpet innan felanmälning.
  • Rengöring av samtliga ventilationsdon i lägenheten görs av hyresgästen. Rengöres med dammsugare eller fuktig trasa. Observera, ändra inga inställningar.
  • Rensning och rengöring av vattenlås i kök och badrum samt golvbrunn i badrummet är hyresgästens ansvar.
  • Rengöring och reparation av persienner är hyresgästens ansvar.
  • Rengöring och rensning av kyl, innefattar avrinningsrör för avfrostningsvatten i kylskåp, är hyresgästens ansvar.

Kontakta hyresvärd om

  • Spis som inte fungerar. Kontrollera om någon säkring har gått, vilket hyresgäst ska åtgärda, innan felanmälan görs.
  • Kyl eller frys som inte fungerar. Kontrollera om någon säkring har gått, vilket hyresgäst ska åtgärda, innan felanmälan görs.
  • Droppande eller läckande kranar, element eller wc-stol. Ta kontakt med oss.
  • Värmen fungerar inte tillräckligt. I de flesta fall justeras värmen automatiskt i förhållande till utomhustempraturen och ibland kan det ta lite tid för värmen att ställa in sig. Gör en felanmälan om du upplever att inte elementen fungerar som de ska.
  • Fönster eller dörrar som inte går att stänga, är trasiga eller det drar ifrån. Ta kontakt med oss.
  • Vatten saknas. Ibland måste vattnet stängas av i fastigheten då man måste göra akuta åtgärder. Vanligtvis informeras hyresgäster om att det kommer att vara en vattenavstängning i god tid. Om vattnet inte kommit tillbaka inom en timme, var snäll och gör en felanmälan.
  • Elproblem eller utebliven el. Kontrollera propparna i proppskåpet innan felanmälan görs.
  • Stopp i avlopp, om detta inte beror på att vattenlåset ej är rensat, kontakta oss.